torsdag, november 29, 2007

Khoasan road

Att aka tag i Thailand ar rena himmelriket! Och jag ar inte cynisk, det menar jag verkligen. Det ar inte att man far en egen sovcupe som jag trodde.. Utan alla saten i alla vagnar falls ner till sangar. Sa ar det gardiner som du faller for och VIPS sa har du en egen sovkoja att sova i. Och sangen var faktiskt riktigt skon, faktiskt den skonaste jag sovit i sen jag kom till Thailand! Sa 12 timmar forflot snabbt da jag sussade gott anda fram till morgonen da de kom med frukost och baddade om vara sangar till saten igen. Efter frukosten sa var vi framme bara efter nagon timme och jag kande att WOW! Aldrig mer buss i Thailand, aven om de oxa var ratt ok.

Pa vagen traffade jag tva killar fran sverige som bara var 19 ar gammla. Jag rakade hora att de skulle till Khoasan road och fragade om vi skulle dela en taxi fran tagstationen. Det kanns alltid tryggare att dela taxi med andra. De tyckte de var en bra ide. Nar vi skulle satta oss i taxin sa sade vakten som stoppade taxin at oss och som assisterade taxishafforen att det skulle kosta 200 bath (40 svenska kronor). Men jag bara skrattade.. "Eh... nej, vi kor pa taxameter." De unga killarna tyckte jag var konstig for de tyckte 200 bath var jattebilligt. Men jag svarade att det inte kostar mer an hogst 50 kanske 60 bath och att det verkade onodigt att betala overpris. Tror inte riktigt de trodde pa mig.. Val i taxin sa "glomde" taxi shafforen att satta pa taxametern och jag sade till honom igen och sade att vi vagrade aka vidare om han inte satte pa den pa en gang. Med en suck sa gjorde han antligen det. Val framme sa kostade resan 59 bath. De unga killarna var sa roliga!! De sade att om det var saaaaa billigt att aka pa taxameter sa skulle de inte ta ett steg till fots i onodan langre. Haha! Sa berattade de att de dagen darpa hade bett en taxishaffor kora runt dom lite i bangkok... det hela hade tagit ca 1 timme och taxishafforen hade kravt dom pa 800 bath.. men killarna tyckte det lat sa billigt sa de hade gett honom 200 bath i dricks!!!! Haha.. den resan gav taxishafforen mer an vad han far pa en hel manad! Samma resa skulle inte kostat mer an 150 bath som hogst sa de kande sig ganska sa blasta nar de insag det. Men jag skrattade gott. Val i Khoasan Road sa tog de in pa samma hotell som mig.. jag tipsade om det for jag tycker om detta hotellet, tog in pa samma som tidigare. Sen fragde de mig om jag visste nagra bra stallen omkring. Jag sade att de kunde hanga pa mig sa kunde jag visa dom en gata som jag sjalv blivit guidad till av en kompis och sa kunde jag peka ut lite stallen. Sa det gjorde vi och jag tog en lunch och en ol med killarna innan jag valde att ga min egna vag. Kandes lite konstigt.. forra gangen jag var har sa var det jag som var ny och inte visste nagonting.. nu var det JAG som var den erfarna och visade runt. Nar jag kom tillbaka till mitt rum pa hotellet, vilket var ett likadant som forra gangen jag var har.. sa blev jag jatte forvanad. Jag minns att jag hade tyckt att det varit saaa sunkigt.. men nu framstod samma rum som rena lyxhotell sviten. Konstigt vad snabbt man blir hardad utan att marka av det! Det var i alla fall riktigt roligt for de pa hotellet kande igen mig och valkomnade mig tillbaka och ville hora mig beratta om allt jag varit med om sen sist. Och pa restaurangen som jag tog med killarna till sa kom servitrisen fram och kramade mig och var jatteglad att se mig igen! Josses.. kandes ratt haftigt att bli igenkand pa det har sattet i Thailand!

Sen gick jag och shoppade lite.. prutade friskt och har kommit pa en del knep for att fa dom att ga ner annu lite extra i pris. Borjar lara mig det har nu och det kanns lite konstigt att lamna allt nu nar jag verkligen har kommit in i detta livet och borjar bli lite rutinerad! Men jag langtar faktiskt hem. Sen satte jag mig pa en bar langs gatan och tog en vatten och betraktade manniskor. Platsligt sa ser jag nagra jag kanner igen och trodde inte mina ogan nar jag insag vilka det var! Kommer ni ihag paret fran Kho Tao, de fran Colorado som jag hangde med tillsammans med Kelly och Peace? Det var dom som gick dar mitt bland allt folkmyllret! Vi kande igen varandra direkt och det blev ett kart aterseenden. De satte sig och tog en ol men mig och sen sa gick vi och handlade nagra fler ol och gick sen upp till mitt hotellrum och snackade och drack ol for att sen senare ga ut igen.. Det var riktigt skoj och faktiskt ganska otroligt att jag lyckades springa in i dom igen! Thailand ar ju trots allt ratt stort och Kho Tao ligger ju faktiskt narapa 10 timmar harifran! De kopte tre parlband att ha om fotvristen och gav ett till mig.. det skulle vara vara vanskapsband! Sa gulligt! Sa det bar jag nu om min fotvrist och det ar jattefint och jag tanker pa dom nar jag ser pa det.

Inatt blir det att ta flyget tillbaka till Sverige. Jag langtar efter mina barn och min sota. Sen langtar jag efter att min mage ska hitta tillbaka till sig sjalv igen.. den har varit ratt jobbig den sista veckan och jag har fatt ata medicin for att halla den under kontroll. Sen har jag skadat mig i foten och fatt en ordentlig infektion och det ar rott och svullet och det gor ont. Det ar fran borjan ett litet sar.. men har som sagt blivit infekterat och ser nu ut som storoch svullen rod bold. (Trevlig va?) Jag har fatt pencillin och olika medel att ha pa det har nere i Thailand. Men jag kande mig lite konstig av pencillinet och slutade ta den.. Men far nog borja ta den val hemma i sverige igen for infektionen vill inte ge med sig trots att jag har varit noga och tvattar det och lagger om det varje kvall.. Blir det inte battre sa far jag ga till en lakare i sverige for det ser inte sa vackert ut.. Men jag ar i alla fall fin i haret! Jag har gjort harforlangning och har numera langt har ner till midjan i morkbrunt med nagra ljusroda slingor i... :) Det gjorde jag redan i borjan nar jag kom hit men jag har glomt att beratta det.. Sen har jag fatt en ordentligt mork solbranna oxa! :)

Sa jag antar att detta blir det sista inlagget fran fantastiska Thailand! Kram till er alla som foljt min resa! Men fortsatt lasa for jag kommer lagga in foton och annat nar jag kommer tillbaka till Sverige!

1 kommentarer:

Blogger M sa...

Åhh, va härligt det låter! Det är alltid kul när de känner igen en igen när man kommer tillbaka till Bangkok. Fattar inte hur de gör det :) Och jag undrar om det är Thailand som är litet, snarare kanske att många åker samma rutt och sen träffas man åter på Koh San Road. Men det är härligt.

Läskigt med såret, det har en tendens att inte vilja läka i Thailand (eller hela Asien för den delen). Antar att det beror på fuktigheten och värmen, mycket bakterier och sånt. Hoppas det läker bra när du kommer hem iaf, en svensk läkare är nog bra.

Och det där med taxichaffisarna, de har många tricks :) Tur att du lärde killarna att aldrig åka utan taxameter när de fortfarande verkade vara i början av sin resa :) Åhh, thailandlivet är härligt! Jag saknar det!

Det har varit så kul att följa resan, det har kännts som man varit där igen, men nu är du välkommen hem till ljuva Sverige igen! Ser fram emot många roliga historier från Thailand här hemma!

11:21 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida