fredag, november 16, 2007

Fredag

Taget klockan halvsju i morse.. det hade precis slutat regna och en enooorm regnbage prydde horisonten..


Tog fotot pa vag till detta internetcafe jag sitter pa.. sa har ser omgivningen ut! Sa vackert!

Nu har jag gjort mitt forsta dyk! Totalt fashinerande!! Fiskstim i alla farger simmade forbi mig.. vi sag en rocka ligga och sova under en liten klippa.. Det ar sa konstigt under vattnet..Du kommer till en helt ny varld! Simmar genom klippformationer och korallrev och ar en del av havet!

Men jag maste erkanna att jag var sjukt radd. Faktiskt den raddaste pa kursen.. hehe..Men jag har sadan respekt for havet. Men forsta dyket gick bra.. men inte det andra. Det var nagot med mina oron.. jag kunde inte tryckutjamna. Efter att ha forsokt ratt lange klarade inte min hjarna av det och jag fick yrsel sa kraftig att jag nastan svimmade.. sa jag fick avbryta dyket. Kom aldrig ner. Men som sagt.. de forsta 40 minuterna pa 18 meters djup i ett totalt klart vatten bland all korallrev var heeelt fantastiskt. Dock sa maste jag klara av det andra dyket for att fa certifikatet sa jag kommer fa en privatlarare i morgon som kommer ta mig ut pa havet och gora det. Da ska vi annu djupare och klara av vissa ovningar. Nu har jag blivit lite radd efter det som hande.. men radslor ar till for att utmanas sa jag ska gora det!

Kanske kommer mina vagar ga en helt annan vag an vad jag forst har planerat. Igar kvall gick jag bort till Kelly och Peace. Vi satt pa balkongen med nagra andra vanner, paret fran Chicago och nagra som bodde i huset. Det ar som ett kollektiv och en stor balkong eller mer terass som delas av alla. Det var en harlig stund. Kelly visade oss lite foton fran nar hon volontar arbetade pa tigertemplet. Jag blev helt sald! Jag visste inte att man kunde volontararbeta dar! Joda, sade Kelly det ar bara att aka dit och fraga om de behover hjalp med nagot och har man tur sa ar dom i behov av det just da. Da far man ett rum med en matta att sova pa och du far frukost och mat. Mot det hjalper du till att ta hand om tigrarna och turisterna. Och nar du inte jobbar sa lever du bland munkarna och tigrarna. Fanns en bild nar Kelly satt och at frukost med tva tigrar lekande med varandra bredvid samtidigt som man i bakgrunden sag alla munkar i sina oranga tyger slappa runt runt sitt tempel. En timme om dagen maste du meditera for att fa vara dar. Jag hade alskat det. Sa jag trooooor att det ar dit jag ska efter Kho pangan.. eller? Nej, jag TROR inte. Jag VET! Klart jag vill bo bland munkar, sova pa en mattta pa golvet, leka med levande tigrar, meditera och jobba gratis at goa manniskor! SJALVKLART! Vem skulle INTE vilja?

Idag ar jag trott efter allt som hant ute pa vattnet och har den sista timmen bara promenerat runt och filosoferat med kameran i handen. Kelly har lart mig sa mycket mer inom photo och annu en hel varld har oppnat sig for mig rent fotografiskt! Tank vilka bilder jag skulle kunna gora fran tigertemplet!

Igar fick jag en lyckoamulett av Kelly. Den ska skydda mig genom denna resan men aven genom resten av livet. Det ar en liten buddastaty och der ar meningen att man ska satta den i ett halsband runt halsen. Klart jag ska gora det! Det ar ju jattefint! Senare berattade jag om att jag sover lite oroligt, sarskilt nu med ormen runt hornet. Da sprang hon in i sitt rum och gav mig sen gosedjurs vovve och sade att han skulle halla mig sallskap. Hon ar for harlig. Sa faktiskt.. jag kanske ar dum som berattar det har.. men jag har faktiskt sovit med denna vovven i natt.. och med min lyckoamulett pa nattygsbordet. Det kandes faktiskt lite battre!

Sa puss och Kram alla fran en trott Nina!

2 kommentarer:

Blogger M sa...

Åhh, du verkar ha det så härligt! Och det är klart du kommer fixa det andra dyket också! Kom ihåg att hälsa Anders från mig och Martin :)

Åker du till Tigertemplet i Kanchanaburi (jag antar att det är det) så var noga med långärmat och långbyxor, det finns malariamyggor där. Vi klarade oss med det och mycket myggmedel. Men det är värt att tänka på. Risken är alltså liten att bli biten, men den finns.

Här är tigertempelhemsidan om du inte redan hittat den http://www.tigertemple.org/Eng/ och läste där att man måste vara där minst 3 veckor om man ska volontärjobba, så det lär ju bli lite svårt då. Men ett besök hos tigrarna är kul! Dessutom kan man åka på andra utflykter i Kanchanaburi. Men som sagt, phi phi öarna ska ju också vara fantastiska..

11:12 fm  
Blogger Emma sa...

Hej hej Nina! Så kul att läsa om ditt äventyr. Måste vara fantastiskt att du har lärt känna en person som Kelly och hennes man. Någon som känner folk och som ger dig kärlek.

Njuut av allt du upplever och hoppas sista dykningen går bra.

Själv njuter jag av att se en massa bra film på Stockholm filmfestival. Juno skulle du tycka om tror jag. Väldigt charmig och rolig.

Kram

12:23 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida