måndag, augusti 06, 2007

Återkomsten

Klicka på bilden för att läsa mer om filmen och dess handling

En film av Andrey Zvyagintsev. En film man som filmälskare MÅSTE se. Det var det man sade till mig. Ett mästervärk sade man att det skulle vara. Ja, och filmälskare som jag är, så hade man ju inget val. Men svår var den att få tag på. Så jag pröjsade 180 spänn och köpte snällt hem den, som det Pretto jag försökte vara. Fine. Men så har den stått där i hyllan. Väntat tålmodigt och stort på det rätta tillfället för mig då jag heligt skulle sätta in den i min Dvd och sakta smälta in i filmkonstens stora mästervärk till film.
Och hur var den? Joda. Den hade allt. Den var svår, mörk, psykologisk och fotografiskt rent mästerlig. Den fick mig att känna stämningar så nära inpå att jag fick rysningar. Allt med ett ljuvt samspel mellan manus, rörelse, utryck, musik och foto.
Så det låter som en klockren femma va? En film som fastnat så pass att jag nu kommer rekommendera den för alla filmentusiaster som kommer råka i min väg i framtiden. En film att minnas. Länge.
Men så var det inte. Tyvärr. Jag är besviken att säga att trots att den lyckades förmedla allt det jag redan räknat upp.. så var det enda jag kände när filmen väl tog slut en oerhörd lättnad. För maken till seg jäkla film har jag sällan sett. Jag skulle kunna lotsas att jag älskade den för att verka pretto, för att verka vara en sann filmentusiast. Men vad är det för mening med det?
Men ändå. Fakta är att den ändå hade alla de där fantastiska kvaliteterna.. därav kan jag inte annat än att ge den en trea. Kan inte ge en så välgjord film lägre betyg än så. Men den var en besvikelse. Dock är jag glad att jag har sett den. För den dag jag sitter där med några filmpretton nästa gång så vet jag i alla fall vilken film det talas om. Och då tänker jag vara så jävla opretto jag faktiskt är. Jag gillade den helt enkelt inte. Blev dock imponerad av fotot och av dess förmåga att krypa en nära. Och av Andrey Zvyagintsevs förmåga att kunna samspela så mycket till perfektion. Men för att orka se en till film av honom så får han allt öka upp tempot en 200 procent eller så får någon byta ut popcornen till psykadelisk svamp.

1 kommentarer:

Blogger M sa...

Du, har du klart vart du ska ta vägen i Thailand? Och har du köpt Lonely planet än? En vecka på Koh Tao, och sen? Vore kul att veta vad planerna är..

8:34 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida