torsdag, augusti 07, 2008

Snart allmänbildad!

Jag är en trött kvinna. Vet inte riktigt varför.. Kanske för att jag festat för mycket. Ändå har jag inte festat så mycket.. man börjar väl helt enkelt bli äldre, pallar inte lika mycket längre..

Livet fortskrider och jag klänger mig fast och leds framåt, vilket ju är rätt riktning.

Jag har inte så mycket att säga om livet just nu.. Det bara "är". Jag är varken ledsen eller glad. Välmående eller nedstämd. Jag bara är. Men jag känner mig frisk och ok (förutom tröttheten) och jag ser skapligt positivt på framtiden. Även om jag ofta finner mig själv fastna i en del ambilaventa hål då och då.

Igår har jag i alla fall lärt mig ett nytt ord på skånska. Märkligt detta med skånskan.. fortfarande efter 5 år (eller vad det är?) så lär jag mig nya ord som jag aldrig hört tidigare! Denna gång fick jag lära mig ordet "ryssta" vilket betyder att "skaka något". Dvs om man ex skakar sin matta från damm.. då "rysstar man alltså. Hmm.. inget jag behöver minnas.. men i alla fall så kan jag lägga det på minnet för onödigt vetande.

Det har varit mycket sådant på sista tiden. Min vetgirige dotter på 11 år frågar mig om allting. Och när jag inte kan svara så tar jag reda på det. Så detta är vad jag lärt mig det sista dygnet och kan lägga till på onödigt vetande (fast det är skoj att veta!).

1. Vad som gör mongolider till mongolider är att de har tre stycken av kromosom nr 21 istället för det normala antalet 2.

2. Einstein är från början tysk/jude men flyttade som barn med sina föräldrar till Schweiz. Han flyttade senare tillbaka till Berlin men när Hitler började härja flyttade Einstein till New Yersey i USA. Einstein utvecklade den allmänna relativitetsteorin, vilken kunde förklara vissa planetrörelser som inte Isaac Newton klassiska mekanik kunde förklara. Einstein var oxå den som bevisade atomerna och molekylernas existens. Han har även funnits sätt att mäta ex ljushastigheten. När Eistein var barn hade han problem med matematik i matte. Som vuxen fick han två barn. En dotter och en son. Sonen som var yngst var schizofren.

En Galax är en stor ansamling av materia, som stjärnor, gas, stoft och förmodad mörk materia sammanbunden genom gravitation. Den Galax som jorden finner sig i heter Vintergatan.

Frihetsgudinnan var från början en gåva till USA från det franska folket som en symbol för att fira hundraårsminnet av USA:s självständighet. Hon invigdes 28 okt 1886 ohc står för Liberty Enlightening the world (Frihet upplyser världen) och har med åren kommit att symbolisera frihet och demokrati. Hon är sammanlagt tillsammans med sockeln 93 meter. Bara näsan är 120 cm lång. Det tog fyra månader att montera statyn som kom i 350 delar nerpackade i 214 lådor.

Ja, ni ser! Man blir vis av att ha barn. Damn vad allmänbildad man kommer vara lagom tills man är gammal och färdig för dö..

Skriver mer ikväll! Puss och Kram alla!

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hej Nina!

Du måste bli journalist... du skriver så otroligt intressant. Hur du beskriver livet, känslor, saker du ser och saker som händer är helt fängslande... och om man dessutom lägger till dina bilder.
Du borde verkligen jobba med något där du har möjligheten att använda dina ord och tankar om världen och livet... ABSOLUT... båda för världens skull, som skulle må bra av att få den beskriven med dina ord... och för din skull... det är helt klart ditt kall!


Jag har mormor på besök på Ingarö och då blir det förstås mycket prat om familjen :-)
Jag berättade att jag ibland har läst din blogg på internet men att vi tyvär inte har så mycket kontakt som vi skulle önska. Och usch... så är det verkligen. Det är fruktansvärt tråkigt att du och jag ses så sällan. Hoppas att vi lyckas träffas nästa gång du är i Stockholm eller jag i Malmö. Jag måste åka ner till Wallmans i Köpenhamn någon gång i höst, så det vore jätte kul om du kunde gå med mig. Jag har ju koreograferat ett nummer dit varje år de senaste 4 åren, men bara lyckats se showen en gång ett av åren....skandal! Jag har ingen aning om när, men hör av mig om/när det blir av.

Så du vet så har jag skrivit ut valda delar av din blogg till mormor(aug08-dec07 + det råkade bli lite april06 oxå). Jag valde ut delar jag tyckte passade henne.

Bamse kram/
Therese

PS!
Jag har ju ingen riktig koll på vad som hänt... men hoppas du fortsätter må bättre och bättre dag för dag. Ta hand om dig! ORDENTLIGT!!!
Kram igen!
DS!

Risken är att denna kommentar kommer dyka upp 2ggr... sorry sorry... om det händer

1:15 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida