onsdag, mars 12, 2008

Katastrof


Klicka på bilden för att komma till Brolles video.. Mycket nöje! ;)

Denna videon är bland det pinsammaste jag sett de sista veckorna... Det behöver inte vara dåligt för att det är billigt. Men det här ÄR dåligt. Det mest pinsamma med videon är Brolles överspel.. Om texten varit dramatisk, om han skrikit från magen så kanske det hade passat med hans teatriska spel.. Men här har vi en enkel melodi med några få enkla ord som beskriver en förvirrad själ i stockholm som minns tillbaka på en tid tillsammans med någon.. Vi har har hört det förut. Både sämre och bättre versioner. Men bra har det aldrig varit. Jo, kanske på sent 80 tal eller tidigt 90 tal... då det fortfarande var någorlunda "icke sönderspelat". Det börjar med att vi knappt ser Brolle för han står i mörker och bakom honom har vi en strålkastare som bländar oss och stör oss och jag blir inte riktigt klok på varför de placerat den där.. Vad tänkte de på?? Är det verkligen medvetet? Har det varit fulla när de gjort videon? Ibland så lyckas han i alla fall skymma den med sitt huvud när han rör sig och man blir lite lättad och önskar att han ville stå kvar där en stund till så man slapp bli bländad.. Senare sitter Brolle framför en tjej på en sunkig bar och han börjar sjunga sin text för henne med en min som får mig att tänka på Elvis Presley när han sjöng "love me tender".. men detta är varken Elvis eller Love me tender. Detta är en ovanligt simpel låt med Brolle. (Har han verkligen gjort denna själv? Var det inte lite högre klass på hans låtar förr?) Särskilt pinsamt blir det när melodin kommer och han sång går upp en oktav och Brolle nästan skriker.. men utan någon förändring i Brolles minspel, istället håller han kvar sin plågade blick i tjejens ögon och försöker hålla sin dramatiska och förklarande min utan att se patetisk ut. Det går "Sådär".

Och då har jag inte ens nämnt det allra mest anmärkningsvärda i videon. Jo, för trots att låten handlar om stockholm så slängs vi i ett tillfälle in i ett norrländskt platt landskap där Brolle först tar en joggingtur mot kameran utan egentligen någon synbar anledning för att sen stanna till för att vilt gestikulera mot himlen... här skulle vi kunna tro att texten uttrycker något extra ordinärt.. men inte alls.. de enda ord som han synes förtvivlat sjunger mot den norrländska himlen är "Solo i stockhoooooooooooooolm!" och i nästan sekund så gör han en dramatisk melodifestivalgest som på ett elegant sätt får honom ner på knäna i den vita snön där det ser ut som att han är på väg att tillbedje någon Norrländsk Gud.. men där tar det slut!!! Precis när det faktiskt höll på att bli lite intressant så får vi inte se mer, ingen bön, inget tårfyllt utflipp.. INGET! Nej istället så hamnar vi framför en spegel i svartvita färger där Brolle IGEN utan anledning gör lustiga saker som inte har med texten att göra.. här är han nämligen i slagsmål med den söta blondlockiga tösen som han tidigare i videon spelat skådespel för på en sunkig bar någonstans. Vill ni veta vad de bråkar om? Ja, vem vet.. men pinsamt nog så ser det ut som att de slåss om vem som faktiskt ska få spegla sig, tjejen försöker få bort Brolle från spegeln genom att dra i hans kläder och putta på honom, men Brolle står på sig (heja heja!) och vägrar flytta sig och slår bort henne för att markera sitt revir framför spegeln. Men det är bara några sekunder vi får se. Sen kommer ett vinglas helt solo från ingenstans som ska symbolisera: Vad? De bråkar.. Kan det fortfarande vara om spegeln? Jag vet inte.. jag är inte så himla nyfiken. Egentligen.

DRAMATISKT! Eller????

Och nu är det tredje gången jag hör låten på raken.. och fast jag inte vill erkänna det så är jag inte sämre än att bjuda på det.. Jag har nämligen börjat tycka om låten nu.. jupp, ungefär under tiden jag skrev detta inlägg. Men det får jag nog hålla hemligt. Bara sjunga med lite tyst när den kommer på radion. Men jag står fast vid dålig text och video. Men annars.. tja? Som bakgrundsmusik så duger den heeelt klart!! :)

1 kommentarer:

Blogger M sa...

Ja, jag håller med, det var verkligen en märklig video och skum lampa, vad sjutton gör den där? Har aldrig förstått mig på den där människan, hans mun är konstig, han har fula polisonger och konstigt hår och har väl aldrig gjort någon riktigt bra låt? Fattar inte varför han är känd..

7:23 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida