tisdag, augusti 28, 2007

Min dotters tankar

En diskussion mellan mig och min snart femåriga dotter som jag här väljer att kalla "B".

I morse på väg till dagiset:

B: Mammaaa? Finns det tjuvar på riktigt?
Jag: Jo, det finns det.
B: Mmm.. och dom vill ha ganska så MYCKET saker!!
Jag: Njae..eller, jo.. kanske (Det är inte alltid så lätt att veta vad man ska svara!!)
B: Jag såg en film igår på tv om en liten pojke som var tjuv. Men det var synd om honom, han behövde stjäla sin mat!
Jag: Stackars honom!
B: Mmm.. Det var inte hans fel att han var sådan!
Jag: Nehej? (Förväntar mig här en fortsättning där hon berättar om den stackars pojkens fattiga hemförhållanden eller nått..)
B: Nej, det VAR faktiskt inte hans fel. Det var hans föräldrars fel som gjorde honom till Dansk.

DANSK??!! What?? Här började jag skratta.

Jag: Dansk? Hur menar du nu? Vad är det för fel på att vara dansk och vad har det med tjuvar att göra?
B: Dom måste stjäla till sin mat!
Jag: Men vad har du fått det ifrån? J (min söte) och M (Mitt X flickvän) är ju danskar, inte stjäl dom mat?
B: Men det är ju för att dom får mat från oss!! Om dom skulle vara hemma så skulle dom stjäla sin mat!
Jag: Men!!!

Här var vi framme vid dagiset och jag bara fnittrar utan att hitta ord. Till slut frågar jag:

Jag: Vem har sagt att danskar stjäl sin mat?
B: Det har "L" sagt! (Storesyster)

Haha.. Nu vet jag inte om jag tror på att "L" sagt det eftersom B ALLTID skyller på sina syskon om det behövs. Men jag tycker det var en mycket lustig diskussion. Tyvärr hann vi aldrig avsluta den för här var vi framme vid dagiset och jag var tvungen att fortsätta till bussen för att inte missa den.. Men jag måste helt klart forska vidare i vart ifrån hennes komiska missuppfattning kommer ifrån! Skoj var det och det var underbart att börja morgonen med en uppfriskande fnitterattack.

4 kommentarer:

Blogger **MY LIFE** sa...

hahaha... Ungar är ju för söta.
Jag som själv har danska föräldrar kan meddela att dom gick in i affären, handlade OCH betalade *garvar*
Ha en fin dag
Kram
XENA

10:53 fm  
Blogger Emma sa...

Ha ha, vad gulligt! När jag hör sånt där vill jag också ha barn.

2:17 em  
Anonymous Anonym sa...

*fnissar oavbrutet*

Ja, du... av fullgubbar & barn får man höra sanningen ;-)

Sköt om dig och ha en riktigt skön kväll !

Varma hälsningar, Tierra

4:22 em  
Anonymous Anonym sa...

Hahaha dom är för goa i sina tankegångar=)
Ha en fin kväll/kram

5:28 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida