tisdag, oktober 17, 2006

Att få bära en skampåle

Jag hatar verkligen byråkrati. Åh, så blir jag så trött på hur det här samhället fungerar och hur det behandlar människor.

Den här gången så är det inte jag som är utsatt för något.. men jag kom in på den linjen och blev lite bitter här för mig själv när jag satt och tänkte.

Just det här med att samhället så ofta trycker ner människor och tar deras självkänsla. Ju längre ner en människa är, desto mer trycks dom ner. Ju längre upp, desto mer får du gratis oavsett om du gör något för det. Helt sjukt.

Och just att det ska vara så svårt för människor att komma tillbaka från en svacka. Att så mycket ska kontrolleras på människor för att se vad dom går för. Då är det ju helt omöjligt för en människa att lägga kanske ett dåligt förflutet bakom sig för att börja om på nytt med friska och sunda tag. Eftersom samhället kräver att du ska redovisa det förflutna så får ju den som har ett mindre fördelaktigt förflutet gå med skampålen på sig oavsett vilka vägar han senare väljer. Och med skampålen på dig så får du blickar, förnedrande behandling och sällan något förtroende. Du väljs bort. Hur lätt är det då att börja om på nytt och behålla självkänslan? Det är så fel.

Jag tycker livet är så oooootroooligt orättvist. Ofta.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida