torsdag, september 14, 2006

Arbetsförmedlingen bestämmer.. Aaaarhg!

Över mina val tydligen. Jag har bara gått arbetslös i två veckor och så får jag ett jäkla otrevligt brev. Med posten kommer alltså ett utannonserat jobb och ett brev där de skriver "Det här jobbet tycker vi är lämpligt för dig" och sen så skriver dom att om jag inte söker det så kan det få en massa otrevliga konsekvenser. Bla kan jag bli av med rätten till arbetslöshetskassa. Slutligen fanns där ett papper jag ska skriva under när jag sökt jobbet och skicka tillbaka till arbetsförmedlingen.

Då känner jag så här "yeah right, att jag tänker söka det jobbet". Och så är det "nästan" så jag känner för att rulla upp långfingret i en mindre trevlig gest. För hur trevligt och angenämt känns det att någon ska komma och bestämma vilka jobb jag ska söka? På ett sådant sätt dessutom??!!!

Ok om jag varit någon som inte sökte jobb, någon som uppenbarligen utnyttjade en bekväm situation. Men herregud jag "söker" ju jobb, så hoppa på någon annan för Elvis skull. Precis som att jag går och njuter av att ha Alfakassa vilket ger ingenting i månaden typ. Det känns lite smått kränkande att få hem ett brev så där otrevligt skrivet, lite som att dom omyndigförklarar mig. Sen det att jag ska redovisa för dom att jag lyder deras hänvisningar. Fuck.

Men men. Nu försöker jag lugna ner mig lite. Dom gör bara sitt jobb. Åh, vem vet, skulle jag få det så har det ju lett till något positivt. Det är ett ganska så trist jobb jag ska söka men jag har ju hellre det än inget. Men den dagen dom kommer dragandes med att jag ska söka på Mc Donalds, då jäklar har dom klivit över min toleransnivå. Då kanske jag skickar katten på bilden på dom. Eller ett humör likadant som den i alla fall..

4 kommentarer:

Blogger Emma sa...

Fy sjutton. Jag bävar verkligen för att hamna i Arbetsförmedlingens klor. Förnedrande att bli uppläxad som en mellanstadir en unge. Hoppas du hittar ett annat jobb och knäpper dem på näsan!

10:44 fm  
Anonymous Anonym sa...

Jag är allergiker och astmatiker. Den AF som jag gick till senast (5-6 år sedan)hänvisade mig bara jobb där jag skulle bli tvungen att ha närkontakt med pälsdjur (eller hästägare) som jag inte tål. De hade väldigt svårt att få bort just den detaljen ur sitt datasystem. Jag ringde tre gånger innan de lyckades plocka bort det. Jag kunde inte söka någon av de jobb som de hänvisade.

Kanske tur det för att vara motiverad att söka ett jobb måste det kännas som rätt jobb. De AF jag har gått till har inte varit så bra på att avgöra vad som passar eller ej. Förstår att du är irriterad

11:11 fm  
Blogger Ninaw sa...

Emsellen: Ja, det är lite kränkande. Men nu har jag i alla fall sökt det. Vet inte ens om jag hoppas på att få det.. men men. Ja, jag hoppas verkligen på att få ett annat jobb, inget kul att ha med arbetsförmedlingen att göra.

Sara Berlekom: Det är jäkligt lustigt att dom inte kan fixa en sådan funktion att man kan lägga in en sådan enkel sak? Det låter ju inte klokt! Så jäkla irriterande att få hem såna jobb gång på gång efter varandra! Gah!

Javisst är det så. Det är ju rätt viktigt inför framtida karriär att man hamnar på ett jobb där man har känslan av att kunna utvecklas, stimulans osv. Hur kul är det att bli tvingad till att ta något som man redan på förhand vet att man kommer bli uttråkad av. Tycker det är helt fel sätt. Som sagt förstår jag att det kanske måste till såna sätt i vissa extrema fall, men det borde dom väl känna av lite.. vilka som söker och vill ha jobb och vilka som drar ut på tiden för att få pengar för att slappa?

Ja, hela grejen med arbetsförmedlingen är ganska dålig. Hörde någonstans att man tror att hela skiten faktiskt redan är under nedräkning och att det inom tio år kommer vara borta. Just Ams alltså.

11:59 fm  
Blogger Emma sa...

Tack förresten. Ditt inlägg fick mig att ta mig i kragen och gå med i a-kassan. Eller jag har inte skickat in blanketten än men den är utskriven. Alltid en början...Praktiken kommer ju faktiskt att ta slut och då lär jag nog vara tacksam för att kunna få pengar.

10:40 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida