lördag, juli 22, 2006

Atelier Marianne + René




Åh, jag glömde ju berätta att vi var där och handlade dessa fina ljusstakar! =) Joda, vi var så ambitiösa så vi sökte rätt via turistinfon i Markaryd efter något keramikverkstad med försäljning och kom alltså till Atelier Marianne + René. Jag fick ett litet visitkort vilket jag försökt fota med min kameramobil här (måste verkligen skaffa mig en riktig kamera snart..) och följde en liten karta på baksidan av den.. Vi åkte genom Markaryd och kom fram till Timsfors, där vek vi av vid ett litet villasamhälle, igenom det, upp genom en lång skogsgrusig stig och genom ett lustigt litet minisamhälle till... och SEN.. där var det!!

En idyllisk liten gård med röda små längor.. Mitt på gården stod ugnen där man brände keramiken. Vi klev ur bilen ut i doft av land och hästbajs. (vilket jag faktiskt tycker är en mycket angenäm doft..lustigt nog.. fast jag är ju inte ensam om den saken i alla fall..) Så fort vi kom körande kom en kvinna ut från boningshuset. Jag antar att det var Marianne själv och hon strålade av lugn och harmoni och hade det där lite konstnärliga och bohemiska över sig utan att det för den skull kändes medvetet... Jag skämdes lite då jag drog av säkerhetsbältena av mina bensparkande och skrikande barn i baksätet.. skulle jag verkligen släppa dom fria här??

Men det gick bra. Jag såg så mycket fint så jag var näst intill lyrisk. Det var keramik av alla de slag och brända med olika tekniker. Dock så var Mariannes specialitet som jag förstod det just Raki och Naked Raki. Jag hittade ingen sida om henne eller hennes ställe men fann dock en ganska så fattig infotext om det här. Jag hade väl egentligen inte tänkt köpa något.. bara något litet.. men femhundringen i min plånbok rök. De rök till de här fina ljusstakarna ni ser ovan. Tyvärr kommer de inte till sin rätt på bilden. Man måste se de i verkligheten.. och känna på dom. Någon gång "får" man unna sig. Det är dessutom trevligare att lägga lite extra pengar på riktigt hantverk än på något som en maskin gör.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Here are some links that I believe will be interested

4:46 em  
Anonymous Anonym sa...

I love your website. It has a lot of great pictures and is very informative.
»

9:52 em  
Anonymous Anonym sa...

Greets to the webmaster of this wonderful site. Keep working. Thank you.
»

7:10 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida