onsdag, juli 12, 2006

Människor..

En man från jobbet sade idag till mig på busshållplatsen att han tyckte det var trist att vissa folk inte hälsade normalt och trevligt på varandra när man möts om man jobbar på samma ställe. Detta tyckte jag var lite konstigt eftersom just han som sade det är en av dom det tog mig tid till att börja hälsa på eftersom han alltid såg så sur ut och dessutom alltid tittade bort när man såg honom. Så jag svarade
"Du tror inte det kan vara för att de är blyga då? Jag menar, "jag" hälsar bara på dom som ser snälla och glada ut.. de andra hälsar jag inte på eftersom jag inte vågar.. man är liksom rädd att de inte "vill" hälsa eller nått".
Då skrattade han till lite och frågade "Som jag då?"
Jag svarade inte utan log bara...
så tänkte han efter lite och sade
"Ja, kanske... men jag har jobbat här så länge nu så jag tar nog liksom lite förgivet att det ska vara så att ingen hälsar".

Människor... så fel det kan bli. Har han gått där i flera år och känt sig ledsen över att ingen hälsar på honom när alla i själva verket inte hälsar på honom för att han i sin tur inte hälsar på dom, typ???

5 kommentarer:

Blogger Emma sa...

Finns nog väldigt många som honom. Hopppas du väckte en tanke i honom och att han börjar dra på smilbanden. På mitt jobb hälsar jag också bara på de som ser glada och välkomnande ut. Inte de som tittar bort. Dagarna blir verkligen roligare om man vågar vara trevlig, inte övertrevlig dock. Min brorsa tjej, som pluggade på Konstfack förut, var trött på att så många inte hälsade. Därför gjorde hon ett tryck på en tröja där det stod hej! på. Det funkade tydligen rätt bra och fler hejade glatt.

7:25 fm  
Blogger Ninaw sa...

Ja, vi får hoppas det.

Jag tror det är lite så att det går runt i en ond cirkel. Någon människa är bitter, möter världen med cynism och bitterhet med påföljd att omvärlden för det mesta ger samma gensvar. Därav kommer han aldrig ur sin bitterhet och omvärlden kommer heller inte förändras. Jag tror att fler folk måste våga lite mer. Våga le och vara glad mot folk, man får så mycket mer tillbaka faktiskt.

Det där med tröjan var lite skoj faktiskt! =)

5:13 em  
Anonymous Anonym sa...

Det där känner jag väl igen. Jag blir ofta förvånad över hur lätt man missförstår folk

5:16 em  
Blogger Ninaw sa...

Ja, det är nog så.. att det är väldigt väldigt många som känner igen det där.. tyvärr.

8:58 em  
Anonymous Anonym sa...

Nu var det ju inte riktigt så samtalet på busshållplatsen utspelade sig, eller hur Nina?

7:55 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida