fredag, juli 13, 2007

Jag har en snippa

Jo.. Forum för feministiska föräldrar kände att det var dags att även flickor skulle få ett namn för det mellan benen. Så de har nu gått ut med ordet "Snippa" som namn för tjejers grej och uppmanar nu oss andra att ta efter det. Pojkar har massor av namn för sin grej. Snopp, penis, balle, Petter Nicklas, k--, åh allt. Jag tycker själv det känns jobbigt när man ska börja prata om våra mellandelar och brukar med nedsänkt blick och råsa kinder improvisera nya ord för det från gång till gång. Inget av de där namnen som redan finns känns helt naturligt att säga. Antingen låter de jättetöntiga ala "Jag kommer just från en biologilektion i nian" eller så låter de helt enkelt smått perversa och fräcka. Men tittar man på flickor så har vi BARA det sistnämnda. Vi har inte ens något oskyldigt ord ala "jag kommer just från en biologilektion i nian". Jo.. "slida"... men den pekar ju faktiskt just på slidan och inte på hela "paketet".

Så jag tycker det här var bra. Mina döttrar kommer få lära sig att de har en snippa. Och så får jag väl använda snopp för pojkar. För varför ska det vara ok att prata om killars "grej" och inte om tjejernas. Bra insiativ av Forum för feministiska föräldrar!

Nu till något annat intressant!

När vi var små så fick vi läsa oskyldiga böcker om hur man gjorde barn. Där hette det att pojken hade penis och flickan hade slida. Så på skoj så sökte jag på synonymer på webben av ordet Penis. Jag fick många träffar, bla sidan jag länkar till nedan som räknar upp nära på 150 synonymer!!

Mina favoriter: Bamsefar, Fröjdepinne, Polaren med jack i pannan, Piccolaflöjt (gäller oftast andras snablar) äh.. finns hur många roliga som helst. Se HÄR

Det roliga var att när jag sen sökte på "Slida" så fick jag upp hur många träffar som helst på webben med budskapet "Inga träffar hittades". MEN! Hör och häpna.. söker vi på ordet "Fitta" så hittar vi genast en massa. HÄR kan ni finna den listan.

Grejen är att jag inser här att vi visst har några ord som inte är perversa för vår Snippa. Vi har ex Vagina och Sköte. Men hu så tråkiga de låter.

Men det som jag tycker är allra mest intressant är hur vi har valt och vad vi har valt att kalla om dom till. Tittar vi på killarnas synonymer hittar vi såna som gärna beskriver manlighet, hyllningar till den, stolthet, storlek eller dess stora förmågor. Men ser vi på flickornas synonymer så är det inte många ord som beskriver kvinnlighet eller skönhet. Här är det snarare Söndagsöppet, Slangklämma, mottagarapparat och nedvärderande slang ord som gäller. (Fast jag kan inte låta bli att skratta åt dom.. hahaha! Vilka namn!!) Allt för att visa att det vi tjejer har bara är till för en sak; Att tillfredställa mannens "Fina Fröjdepinne".

Heeeeeeeeeeelt sjukt! Vad säger detta om vår kvinnosyn i sverige? Hur kommer det sig att vi har ett sånt här språk när vi trots allt inbillar oss att vi kommit så långt fram inom feminism och jämnställdhet?

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag tycker att mutta passar bäst alltid.. alla andra ord låter uråldriga eller löjliga.

11:22 fm  
Blogger Mattias S sa...

Jag tycker snopp och snippa är utmärkta ord för respektive saker. Men det känns lite krystat och obekvämt att använda snippa medan snopp känns helt naturligt.
Mycket märkligt att det är på det här viset.

12:06 em  
Blogger Ninaw sa...

Linus: Jag håller inte med dig riktigt. "Mutta" låter så respektlöst.. som att man pratar om en "sak". Kan tänka mig att prostituerade använder sig av uttrycket inom jobbet. Men vi tycker ju alla olika... ;)


Mattias: Jag kan hålla med dig om att det känns onaturligt med snippa. Men det är ju en vanesake! Så ut och sprid ut det och använd det så fort du kan komma på en anledning.. haha! Det ska bli ett nytt folkord och det är upp till oss att sprida det!

1:59 em  
Anonymous Anonym sa...

Hahha bra inlägg Nina=) Svägerska säger snippa och har alltid gjort.
Själv sa jag hrmff*rodnar* framstjärten till den ena. Numer säger vi pullan rakt upp och ner.
Mamsan sa klojten till snoppen;-)
Du ser alla har vi olika ord, bara det är intressant tycker jag=)
Ha en fin dag/kram

2:29 em  
Blogger Ninaw sa...

Anneli: "Pullan" haha" låter som en höna! "Klojten" till sjoppen gillade jag! Har aldrig hört innan..

Ja, det är skoj hur spåk utvecklas.. och varför. :)

2:53 em  
Blogger Emma sa...

Ja, det är verkligen knäppt att snopp har blivit ett naturligt ord men att många säger "där nere" eller framstjärt för tjejers könsorgan. Tycker också att det är bra att snippa har lanserats även om det känns onaturligt. Annars blir det nog aldrig en förändring. Börjar dagispersonalen och föräldar med det när barnen är små kommer det bli naturligt.

5:39 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida