torsdag, mars 22, 2007

*Förbannade tråkmänniskor*


Ja, här vänder humöret efter vinden.. *skrattar*
Men ärligt! Kolla in den här glassen! Den är så söööööööööt! Mina flickor skulle bli helt saliga för att få en sån.. Så läser jag vidare..
Nu börjar jag blir trött.. Varför är det FEL med kvinnlighet och manlighet och acceptera våra olikheter. Klart att vi ska ha lika lön och leva under samma förutsättningar. Men det är ju EN sak. Men att vi är olika annars då, ska inte det vara ok? Det är ju ett faktum att våra kroppar ser olika ut, eller hur?? DET ÄR DET MINSANN KONSTIGT ATT INGEN KLAGAR PÅ!!! Jag tycker nog vi får se till att fixa till det snart.. Men eftersom det kan ta ett tag till att hitta såna praktiska möjligheter så kan vi ju fortsätta att radera allt annat som är typiskt feminint och maskulint. Sluta producera råsa och blå saker. Bara gula. Sluta producera klänningar, smink, kalsonger, trosor.. man får ta och hitta ett underklädes plagg som både män och kvinnor kan ha så det blir jämlikt. Sen måste vi helt klart gå en timme längre i skolan från grundskolan, för att lära oss ATT RÖRA oss likadant.. Herregud vi kan ju inte gå runt och röra oss kvinnligt för guds skull?!
Jag blir så trött..

15 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Alla ska vara likadana, gärna se likadana ut oxå.
Ingen får vara duktigare eller bättre än någon annan.
Killar ska bejaka sin kvinnliga sida.
Kvinnor ska... vara tuffa (manliga?).

ALL glass bör vara.. vit och kanske lite brun (för att det ska vara rättvist och inte "rasistiskt") och smaka vanilj och.. choklad.

Blå är en manlig färg, därför bör vår flagga bestå av grått och gult.. och kanske lite brunt..


*suck*

2:06 em  
Anonymous Anonym sa...

Så sant så:-)
Ha det underbart bra denna grå dag(åtminstone här i roslagen:)
Förträng på bara du är glad/Kram

2:13 em  
Blogger Ninaw sa...

Ja, snubben. Instämmer med i din suck..

Tack Anneli, det ska jag! =)

2:54 em  
Blogger audhumble sa...

Jag tycker inte att det känns som att du fattar varför alla är så upprörda. Det är inte hur glassen ser ut som är problemet, det är vad den heter: Girlie. Man ska inte sluta producera rosa och blått osv utan grejen är att vi är många som tycker att det är synd att företag vill gjuta könsrollerna i cement. Att döpa en rosa glitterglass till Girlie är ganska nedtryckande. De ger budskapet att tjejer älskar rosa, glitter och smink! Är det det vi ska lära våra barn? Varför heter den inte Star, Pink eller Glitter?! Varför är det just en tjejglass? Ska det verkligen finnas kill- och tjejglass? Om det bara vore en glass som alla andra skulle ingen bry sig. Det är namnet som ställt till det.

En liknande sak jag tycker är lika sjuk i huvudet är ju att det finns en tjejavdelning och en killavdelning i leksaksaffärer!!! Vad i helvete, liksom. låt ungarna välja leksaker själva.

4:20 em  
Anonymous Anonym sa...

Du har rätt.. det börjar gå för långt med jämnlikheten.
Vare sej glassen är rosa och är flickig.. so what, flickor gillar rosa och kanske killar me vad vet ja..
Tjingeling

8:02 em  
Blogger Emma sa...

Jag håller med Audhumble. Förstås...(-: Jag kan förstå att du tycker att diskussionen är märklig och att ingen borde bry sig om en glass. Men det handlar ju inte om att glassen är rosa utan att man bestämmer att det är en tjejglass. Varför styra barnen? Killar som gillar rosa och glitter kommer inte våga välja den för att det redan är bestämt att glassen är för tjejer. Onödigt tycker jag.

Jag är i stället trött på att tjejer förutsätts älska rosa och glitter medan killar vill ha svart eller blått. Det är vi vuxna som formar barnen med våra förväntningar. Låt dem vara fria och välja själva.

10:52 em  
Anonymous Anonym sa...

Men snälla audhumble...
Din blogg var så rosa att jag fick hål i tänderna. Dessutom handlade den om glitter och smink. Vem försöker du lura?

Om man som förälder vill förhindra sitt barn att köpa en rosa glass - gör det då!
Om barnet själv får välja så tror jag att det väljer den rosa glassen, nio gånger av tio.
Ett barn vet inte vad "gamla förlegade könsroller" eller "Girlie" är för något.

Själv tänker jag bejaka min feminina sida, och gå ut i vårsolen och NJUTA av min rosa glass - som heter Girlie.

Mvh
Snubben

6:12 fm  
Anonymous Anonym sa...

... jag igen...

Vill bara fylla på med att SIA Glass har åtminstone tre glassar som klart och tydligt bär manliga namn. Triumf Glass har fler än så.
Vart proteststormen var när de lanserade dessa politiskt inkorrekta tingestar går dock inte att spåra.

Eller: VART VAR NI???

Googla på den ni!

Själv är jag upptagen med att njuta av min Girlie, när jag står i solskenet och kisar mot vårsolen..

6:19 fm  
Blogger Ninaw sa...

Ok. Men vi "Gillar" ju råsa och glitter! Jag tycker det är underbart! Vad spelar det för roll om glassen heter Girlie? Jag tror då inte barnen tänker politiskt i den frågan. Det är det i så fall vi vuxna som gör, och vi borde lägga ner energi på viktigare saker. Se sig omkring i samhället och prioritera. Aftonbladet berättar om mord, pedofiler, självmord, knark, prostitution, svält och om en råsa glass. Vilken artikel blir det störst ramaskri runt? Jo, inte helt oväntat. Den råsa glassen.

Jag känner att det är klart att det är viktigt att vi kvinnor håller ihop och kämpar för ett jämlikt samhälle. Men ändå så känns det som att det enda vi i praktiken snarare strävar efter att bli mer lika män. Bort med allt råsa och lila coh sött. Det är för "tjejigt", "Förnedrande" osv. Vilka signaler ger DET till barnen? Att det inte är ok att vara flicka och tycka om sådant som vi flickor tycker om att tycka om?

Jag tycker att vi istället ska vara stolta för vår kvinnlighet. Stolta för att ha fått en sjukt söt glass i råsa och glitter döpt efter vårat eget kön! Girlie! I like... :)

8:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Jösses vilket tjaffs..
Jag tycker glassen är härlig.
Öka på, gör en glass som ser ut som en blå sportbil till grabbarna då.
Låt flickor få vara flickiga o pojkar pojkiga..
Tidsnog blir dom intryckta i former där dom formas att bli som robotar allihopa.
Könlösa varelser..
Nu tog jag kanske i men iaf..

Blir så sur över såna här dumma debatter.
Cinapina

8:47 fm  
Blogger audhumble sa...

snubben - Jag skrev aldrig att jag tycker att rosa är dåligt eller att tjejer inte får tycka om det. Jag skrev att det är dåligt att vi förutsätts göra det! JAG tycker om rosa, men det är inte genetiskt. Ja jag skriver bl.a. om ett tvprogram som heter Top Model men det betyder inte att alla tjejer tycker om det programmet, och det betyder verkligen inte att jag sitter framför spegeln hela dagarna. Skulle inte du bli förolämpad om någon gjorde en krigsglass och döpte den till "Man!", eftersom alla killar gillar ju vapen och att döda andra. Det är ju så coolt och manligt!

Ninaw - Du missförstår igen. Vi vill inte att tjejer inte ska få ha rosa eller killar blått. Men det ska vara deras eget val, de ska inte känna press från vuxna eller företag att vara flickiga eller pojkiga och allt vad det innebär. Du skriver "Men vi 'Gillar' ju råsa och glitter!". Vilka vi? Alla tjejer? Nu buntar du ju ihop oss och talar för alla av kvinnligt kön. Det är det personer som tycker som jag vill motverka. Om glassen hetat något mer passande som t.ex. Star hade ingen brytt sig. Då hade det varit en rolig, glammig glass för de som gillar sådant - oavsett kön! Nu är det en "tjejglass" och ger budskapet att det är typiskt kvinnligt att gilla rosa, glitter och smink.

Ja låt barnen vara som de vill, oavsett om det "passar" könet de råkade födas med.

9:16 fm  
Blogger Ninaw sa...

Jag förstår vad du menar aud, och jag håller ju med dig i vad du tycker i största allmänhet. Men jag tycker dock inte att det är fel att den heter Girlie. Jag tycker inte det borde spela någon roll. Det är ju bara ett namn på en fin glass. Jag tycker dessutom att det är ett mysigt namn. Döpt efter oss tjejer. En ära tycker jag. :)

9:48 fm  
Blogger audhumble sa...

Okay :)

10:03 fm  
Anonymous Anonym sa...

Men...jag kan bara skratta.
Hur det blev för en endaste liten glass;)

12:57 em  
Blogger Emma sa...

Oj, vad mycket kommentarer det blev. Måste väl va rekord?

Skillnaden mellan oss som stör sig på Girlie och er som inte gör det är att vi som blir irriterade ser det hela i ett större sammanhang. Det handlar inte bara om en liten glass som råkar va rosa. Det kan verka fjuttigt men jag menar att det hänger ihop med allt annat. Att pojkar får färre kramar på dagis och hårdare tillsägningar och att flickor som bråkar anses pojkaktiga. Flickor ska va söta och gilla glittriga glassar, annars är de inga riktiga flickor. Vi begränsar barnen i onödan och det formar oss som människor.

5:21 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida