torsdag, december 21, 2006

Skolavslutning

Varför ska dumma skolan utsätta oss för denna sak??? Det hade varit ok om vi lite snabbt träffades i skolan, barnen fick tacka av lärarna, barnen sjöng en liten sång för att sen efter det gå hem. Men så enkelt har jag aldrig hört någon skolavslutning vara.

Så här såg min ut.

1 Träffades i klassrummet. Allt tog jättelång tid, innan barnen äntligen läste upp sina juldikter. Sen pratade lärarna en massa flummiga saker som fick mig att gäspa. Något om att terminen gått fort osv.

2 Tro det eller ej, men här så har barnen RAST i 20 minuter mitt i alltihopa!! Vi föräldrar stod dumma och frusna och tittade på barnen som frustrerat lekte fast de egentligen bara ville ha jullov så fort som möjligt.

3 Samling i Aula. Alla årskurser samt de två olika körerna skulle sjunga två sånger var. Ja, ni läste rätt, det räckte inte med en, de skulle sjunga TVÅ sånger var! Dessutom så var det allsång då vi stackars föräldrar var tvungna att sjunga med ett par gånger emellan oxå. Själv hade jag nöjt mig med att se min dotter sjunga och sen gått därifrån.

4 Sen skulle rektorn hålla tal. Hon började precis som alla rektorer med att lova att det inte skulle bli ett långt tal medan vi nickande tittade på varandra och tänkte "Yeah, right." Denna gång flippande hon dessutom ut och blandade in Fuglesang för att jämföra "hans" jullov på månen (?!) med barnens jullov på jorden. Vi skulle tänka att vi hade tur som bodde på jorden och som slapp ha jullov på månen. (!!!???)

5 Här tycker man ju verkligen att man skulle ha fått nog, tämjsam och tålamodig som man nu vart, men icke. Nu skulle vi samlas i klassrummet IGEN! Denna gång så skulle vi säga "hejdå" till varandra och så skulle en pepparkaka per barn (som de gjort och dekorerat själva) delas ut.

Ja, jössös. Och då ska ni veta att tiden det tar att samla alla föräldrar och barn mellan de olika platserna och tiden det tar att hela tiden be barnen hålla sig lugna säkert tog bara det flera timmar. Kanske inte riktigt, men det var så det kändes. Sen har jag visst glömt att nämna den "trevliga" fikastunden precis innan rasten oxå..

Jag kan verkligen inte förstå hur lärarna tänker när de lägger upp de så här??!! Jag har ALDRIG hört en förälder säga att de tycker det är trevligt. ALLA verkligen FÖRSÖKER hålla leendet uppe. Nej, fy såna här evenemang är verkligen något jag skulle klara mig utan. Skönt att det dröjer mer än ett halvår till nästa gång...

2 kommentarer:

Blogger audhumble sa...

Jag lider med dig!

1:01 em  
Blogger Ninaw sa...

Tack, ja, det var faktiskt hemskt.

1:03 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida