tisdag, december 12, 2006

Att önska

Tänkte jag skulle gå och lägga mig tidigt idag. För att vakna upp till en bättre dag i morgon. I morgon ska jag vabba. Minstingen blev lägligt nog sjuk.

Så när jag ligger där och läser så slingrar sig tankarna ofrivilligt iväg från boken och börjar tänka på egen hand. Jag ger upp, lägger boken åt sidan och bestämmer mig för att lyssna på vad det nu är mina tankar vill berätta eller jag känna.

Jag önskar. Varför är det alltid så? Så fort man låter tankarna sväva fritt så börjar man önska sig en massa saker. Varför är man aldrig nöjd? "Kan" man någonsin vara nöjd? Är det inget viktigt (Som fred på jorden) så är det något fullständigt onödigt (Som att köpa en designad potatisskalare). Men önskar gör man alltid. Speciellt när man inte kan sova.

Så låg jag där och undvek de mörkaste och jobbigaste tankarna och höll mig snyggt på ytan. Jag tänkte att jag nog tänkte för mycket för att kunna sova så jag började fundera på om jag kanske inte skulle ta och gå upp och surfa lite istället, kanske blogga? Men så kom jag på att det skulle säkert ta 5 minuter att få datorn att ladda upp allt den ska ladda upp så att jag slutligen kan börja surfa. Sen skulle jag få räkna med minst 10 sekunders väntetid varje gång jag behövde ladda upp en sida. Osv. Shit vad jobbigt. Då skiter man ju hellre i det. Orka liksom?

Så då kom jag på det. Jag kom på att kvällens önskning helt enkelt skulle vara att vår dator gick snabbare. (För det är inte uppkopplingen det är fel på, våra grannars datorer är supersnabba.) Jag blev så glad av tanken så helt plötsligt var jag inte trött längre. Jag började ivrigt fantisera om hur jag bara kunde klicka på en liten knapp och vips vara ute på internet där jag bara genom någon sekund per laddade sida kunde klicka mig runt bäst jag ville. Vilka möjligheter?! Jag bestämmer mig för att gå upp och surfa lite med min bortflugna trötthet. (Om jag nu ens var trött från början?). Kanske kunde jag skriva en glad rad på bloggen.

Men som jag sade innan så tog det mig 5 minuter att sen få på datan. Och under den tiden hann jag fundera över min önskning. Och över varför jag önskade mig just den önskningen istället för en massa andra saker. Jag menar.. när man väl önskar så varför inte önska något viktigare ändå? Som att hitta ett botomedel mot Aids eller en ny mirakelbensin som inte var miljöfarlig men ändå lika bra och billig.. Eller varför inte bara tänka på mig själv och önska mig ett nytt jobb. Ett jobb där jag kunde utvecklas istället för att bryta sönder mig som nu? Helt plötsligt så kändes just den här första önskningen så fel. Så min första tanke att kanske glad i hågen skriva någon rad på bloggen om vilken bra önskning kvällen för en gångs skull hade erbjudit mig, kändes plötsligt väldigt dum.

Så hela det här inlägget är bara helt i onödan. Men i alla fall. Tack för att ni orkade läsa. Godnatt! :) Och förlåt.

(Men ett nytt trådlöst datapaket hem i julklapp vore verkligen inte fel. Vad säger Tomten om det, tro?)

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Om man ska ha dator så vill nog de flesta att den inte ska gå för långsamt ;)

Fast det finns förstås alltid så mycket man kan önska sig och vissa saker framstår som mer ädelt än just snabba datorer.

9:06 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida