tisdag, oktober 24, 2006

Mineko Iwasaki

Jag skrev ju om En Geishas memoarer längre ner. Där blev jag inte riktigt klok på om boken var en självbiografi eller inte. Men efter att ha läst vidare lite om saken så vet jag nu att kvinnan som den i så fall skulle handlat om heter Mineko Iwasaki. Efter att En Gishas memoarer släppts ut på marknaden så skrev Mineko sin egen självbiografi för att få upprättelse då huvudpersonens liv i En Geishas memoarer var så likt Minekos eget liv att många tog den för att vara en självbiografi vilket den alltså inte va. Därav så uppstod många missförstånd och felaktigheter som har med Mineko Iwasakis riktiga liv att göra. Minekos biografi har getts ut i Sverige och heter Jag, en Geisha. Den ska vara ärlig och på rikigt. Tydligen så är det första gången en Geisha faktiskt vågat berätta om sitt liv på ett sådant rättfram och ärligt sett. Jag kommer i alla fall att läsa boken någon gång i framtiden, förmodligen ganska så snart. Men sen så ramlade jag över "Den sanna historien" som oxå ska ha skrivits av Mineko. Allt förvirrar mig så jag föreslår att om ni är intresserade att finna den som är mest "sann" göra lite resoursing.

Här kan ni läsa mer om det ovan.

Bilden föreställer (med största sannolikhet, jag kan inte tyska) Mineko Iwasaki. Härifrån lånade jag fotot, en sida som berättar just om Minekos självbiografi. Går ni in där så finner ni flera bilder föreställande Mineko.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida