tisdag, oktober 24, 2006

Boken: En Geishas memoarer

Jättebra! De 455 sidorna med jättetät och pytteliten text kändes från början inte så lockande. Men de plöjde jag igenom snabbt. För det här var en mycket intressant bok. Jag hade ingen aning om vad egentligen en Geisha gjorde innan den här boken. Nu har jag lärt mig mycket om hur en Geishas liv kan se ut och om alla dess tillhörande och högtidliga (!) seder. Förutom allt jag lärde mig om något jag tidigare var helt okunnig inom så måste jag oxå säga att historien var mycket vacker men oxå avskyvärd. Men dock en slags kärlekshistoria.

Jag vet att författaren har skapat boken under långa samtal med en riktigt Geisha som var verksam under samma tid boken utspelades. Författarens mening var att göra ett realistiskt porträtt av en Geisha och en realistisk historia, så som den verkligen hade kunnat se ut. Jag får inte riktigt grepp om ifall boken är självbiografisk efter denna kvinnas liv eller om han bara tillsammans med henne skapat en historia och låtit den influeras av hennes erfarenheter och samlade historier från andra Geishors liv. Boken ger lite dubbla signaler angående den saken tycker jag. Hur som helst så var den mycket intressant och bra! Rekommenderas.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida