fredag, september 29, 2006

Tendenser till "Diktatur?"

Jag har lite svårt för den här grejen att man ska ha sådan jäkla "koll" på människor i vårat land. Alla papper, allt som staten ska veta om en. Uppgifter som företag ska ha rätten att ta reda på om sina anställda osv. Jag tycker inte om det alls.

I byarna i afrika har dom inte ens ett födelsebevis, många av dom vet inte ens när dom är födda utan får vid något tillfälle en "uppskattad" tid för när födelsen kan ha ägt rum. Man har inga namn på dagar månader och timmar har dom ingen tid för alls. Man går efter sol och måne helt enkelt.

Sjuk skillnad på sätt att se på saker.. Idag så var jag tvungen att skriva under ett papper på att jag godkänner företaget jag blir anställd på att ta ett uttdrag ur straffregistret på mig. Så jäkla förnedrande. Dom har ingen laglig rätt att "kräva" det. Men hur skulle det se ut att vägra? Så i slutändan har man ju ingen val.

Tänk dom som kanske gjort något helt oskyldigt för länge sen och så står det där. Det står ju aldrig någon förklaring till brottet på uttdaget. Bara domen. Och det låter säkert ofta mycket brutalare än vad det är. Vad händer med dom människorna? Får dom inte jobbet då?

Även om dom får det så tycker jag det är förnedrande. Nästan lite diktatoriskt. Snart kanske vi blir tvungna att dricka sanningsserum som i boken Callocain av Karin Boye. Jag tycker vi i Sverige ska sluta vara så jäkla kontrollerande och istället lägga ner energi på rätt saker. Att hjälpa människor som behöver det. Dvs utsatta människor tex människor som hamnat på gatan och inte har någonstans att bo, sjuka människor och våra egna äldre människor. Och jag tycker vi ska lägga ner mer pengar i förebyggande syfte istället för att ha i system att inte hjälpa människor innan det är försent. Lär ju kosta bra mycket mer pengar att hjälpa någon som förlorat allt än att hjälpa någon att inte förlora allt från början? Om vi istället jobbar så får vi fler starka människor i samhället med mer livsglädje och självförtroende vilket i sin tur bidrar till en förbättrad välfärd. Folk skulle vilja leva istället för att dö eller äta antideprissiva, folk skulle vilja jobba istället för att bli folkskygga enstöringar som hellre lever på staten, folk skulle bli mer motiverade till att själva bidra aktivt för att vi ska få det bra här i vårat lilla avlånga land, istället för passiva och klagande.

Jag blir så trött.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida