torsdag, juli 06, 2006

Boken: Mordet på Harriet Krohn

Betyg 3

Skriven av Karin Fossum. Jag gillar Karin Fossums deckare. Men de senare böckerna har inte alls liknat de första deckarna hon skrev om Poliskommisarie Konrad Sejer. Efter den sista boken i serien om Konrad Sejer så har hon skrivit två fristående böcker som egentligen enbart koncentrerat sig på människans beteende i kris. De har inte haft någon egentligen händelsefull historia. Men mycket har dock hänt i böckerna om man ser till vad som hänt inom de människor hon berättat om. I denna bok så blandar Karin sina stilar. Här handlar det om Charlo som mördar en kvinna. Vi får följa med honom kvällen han mördar och vi får följa med honom efteråt då polisen sakta men säkert nosar sig närmare honom. Boken behandlar Charlos inre, hans tankar, hans drift och hans liv. Charlo är en vanlig människa. Ändå så är han en mördare. Det är en ovanlig vinkling. Men den är bra. Och den är intressant. Jag hatade inte Charlo, jag satt till och med och hoppades att han skulle klara sig. Ibland. Jag tyckte liksom så synd om honom. Vi får även träffa Konrad Sejer i boken. Men den här gången som en bifigur och från Charlos perspektiv. Även det tycker jag var en liten smårolig detalj att gilla. Just det att låta sin förra huvudroll spöka i helt andra böcker från någon annans synvinkel men då som bifigur.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida