lördag, juni 24, 2006

Midsommar slut.

nu ligger väl en 70 procent av den svenska befolkningen över 15 år kvar i sängen i en härlig ångestfull baksmälla. Fast jag är uppe med tuppen. Har hittat ett recept på hur man ska göra för att vakna och må bra dagen därpå. Fast det är hemligt. Och det är inte alltid det funkar. Men idag funkade det. =)

Det blev en rätt lugn kväll... tack vare min kille. Idag är jag rätt glad för det. Jag tål ju som sagt inte sprit, jag blir helt tokig och pigg och knäpp och överdrivet social av det. Därför dricker jag normalt inte det. Men det var ju midsommar så det blev några snapsar.. och när de vanliga tendenserna till att spriten började påverka mig kom så sade killen av vi skulle gå hem. Jag var sååå frustrerad på killen.. "Just som jag började må så bra och ha så kul!!" gastade jag. Men sen lugnade jag ner mig och när jag väl gjorde det så insåg jag att det nog ändå var rätt bra att avsluta på topp.

Fattar inte varför just sprit är så mycket värre än tex vin, men jag blir heeelt personlighetsförändrad och jag hatar den jag blir när jag dricker sprit. Jag ska verkligen inte dricka det. Nu ska jag sluta dricka nubbe vid högtider oxå. Kanske "en" vid speciella högtider, men sen ska jag inte vara med på fler hur mycket de andra än tjatar.

Och hur roliga måste vi svenskar egentligen se ut när vi firar midsommar eller har kräftskivor? Midsommar:
Hoppar runt som små grodor hand i hand runt en midsommarstång.
Sjunger fåniga sånger (för de är verkligen fåniga) innan vi dricker snaps som de flesta ser ut att vilja spy efter att ha svalt.
Kräftskiva:
Sätter på oss haklappar och små hattar tillsammans när vi ska äta.
Sjunger samma små fåniga sånger till snapsen som till midsommar, fast nu är vi allihopa utklädda till puckon.

För att inte tala om den där äckliga sillen som alla svenskar sätter i sig!! Jag få kväljningar bara jag tittar på de där slemmiga små kalla fiskbitarna vars skimrande fiskyta fortfarande är kvar.. Jag förstår faktiskt inte varför man vill äta det där...

Jag måste erkänna att jag känner mig en aning generad när jag tänker på hur utländska människor måste se på oss då dom ser oss in action till såna här högtider.

Nu tänkte jag säga något med att "Men vi träffas ju och har roligt tillsammans och det är ju faktiskt huvudsaken". Men nu inser jag att inte ens det stämmer. För de flesta sånna här högtider slutar ofta med gräl. Några skriker till varandra, kanske börjar de slåss, eller så försvinner någon för att denne har blivit sårad eller stött för någonting eller så är det något svartsjukedrama eller så har någon supit så mycket så den spyr ner någon eller något. Jag tänker på filmen "En kärlekshistoria" vars slut speglar den typiska Svenska kräftskivan och även andra liknande högtider väldigt bra. Nästan lite tragiskt på sitt sätt.

Jag var hos grannen en stund igår, det var jättetrevligt. Vi var bara där en liten stund men visst hann någon springa iväg för att denne var sur på en annan granne och därför så fick någon annan granne på festen springa efter den första grannen för att prata med denna och lugna ner honom för att han skulle komma tillbaka till festen. Och detta är inget som jag egentligen tycker är konstigt. Det är snarare en regel än ett undantag att såna här fester ska ha såna ingredienser. Och jag finner det lustigt att det faktiskt aldrig slår fel. Nu var händelsen igår väldigt mild mot hur det "brukar" kunna gå till. Men så var vi inte så många heller..

Men som sagt nu är många trötta i sina sänger.

Kanske vaknar någon upp bredvid någon i deras ögon otroligt oattraktiv person utan kläder vid sin sida och tänker "Vänta nu, är inte det här "Läckerbiten Klas" från igår?? "Hur ska jag klara mig ur det här på ett snyggt sätt?" Medans "Läckerbiten Klas" lotsas sova bara för att slippa se "Jenny" i ögonen och säga "Du, eh..det här var nog ett misstag". Så han flyttar fram det oundvikliga ett par timmar genom att lotsas sova..Kanske pallar han det bättre då..

Någon annan vaknar upp i en soffa med spysmak i munnen och försöker minnas vad som hände precis innan och precis efter.. och hur många som har sett maten forsa tillbaks från magen och ut ur munnen...

En annan vaknar upp och känner ångesten komma krypande.. Kanske vet han inte varför.. har bara en svag aning om att han säkert "borde" ha ångest.. det blev ju ändå rätt mycket igår.

En annan vaknar upp i panik då denne minns hur denne faktiskt glatt och generöst bjudande på sig själv faktiskt strippat inför hela festen inklusive några jobbkamrater som faktiskt var där..

Och så Anna som vaknar och tvingas komma ihåg hur hon tjatat på Jimmy hela kvällen om att få en kyss trots att Jimmy är tillsammans med Annas kompis och Jimmy rent ut sagt sett rätt äcklad ut när han tittat på Anna. Ändå minns Anna hur hon istället kopplat på den "kåta och utmanande blicken" och tiggt om både det ena och det andra istället..

Och så Lena som tvingas vakna upp och minnas hur Martin (hennes man) faktiskt hånglat med Ingela på toaletten då Lena tagit dom på bar gärning.

Och så vidare och så vidare..

Vad härligt det är med midsommar..

Mina tankar går idag till alla stackars människor med ångest! Jag kan tänka på er för den här gången behövde jag själv inte vakna i ångest, tack gode gud.

Hoppas det var värt det och att ni hade en riktigt trevlig midsommar! ;)

(Jag måste bara fråga: Hur många har glömt att köpa huvudvärkstabletter och läsk och förbannar sig själva just nu??)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida