tisdag, juni 06, 2006

Den bästa av mödrar

Betyg 5

Om Eero som tvingas lämna sin mamma i Finland under andra världskriget för att komma till Sverige och leva tryggt. Här hamnar han hos Signe och Hjalmar. Det här är först och främst historien om relationen mellan Signe, Hjalmar och Eero. Men även om den emellan Eero och hans biologiska mamma.

En stillsamt och mycket starkt berättad historia om relationer, tillit, smärta, förlust och kärlek. Jag hittar inga ord som kan beskriva vad jag känner för den här filmen. Men jag glömde tid och rum och mina tårkanaler var totalt slut efter filmens slut. Jag grät inte bara en gång, jag grät säkert under en fjärdedel av hela filmen, stora tårar. Maria Lundqvist är så bra så inga ord är tillräckliga för att beskriva det. Jag har tidigare utnämnt henne till Sveriges nutida bästa skådespelerska, nu är jag beredd att utnämna henne till "Världens" nutida bästa skådespelerska.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida