söndag, juni 04, 2006

Då och nu och sen

Nu har jag tack vare emsellen fått lära mig hur man länkar. Därför måste jag nu prova det och samtidigt på samma gång passa på att påminna er om att faktiskt kolla Yadavops sida på flickr. Han är tydligen bosatt i Nepal och alla vackra blommor han fotar är tydligen från hans trädgård. Finns lite fina natur och byggnadsfoton från Nepal oxå.. Jag fashineras så av internet.. Nepal är ett ställe jag länge har velat besöka och jag tycker det känns coolt att jag bara kan ramla in över en Nepalfotografs fotosida bara så där.. här hemma framför min lilla dator.. Hur många världar som möts. Ena sekunden kan jag sitta hår och kolla Skånetrafikens hemsida för koll av bussar i morgon och i nästa sekund så kan jag läsa en dagbok skriven och uppdaterad i dag från Kina. Helt sjukt och helt underbart.

Häromdagen satt jag och filosoferade och tänkte just på den tekniska utvecklingen sen jag kom till.. (1975) Då fanns inte ens färgtv. När man ringde någon så lyfte man på en lur som var så stor och tung så den var svår och hålla när man var litet barn och så snurrade man på en siffersnurra för att slå numret. Senare kom knapptelefonen och då tyckte man att det var helt sjukt modernt och snyggt. Sen kom datorn, och då fanns bara de där med den där jättestora grå sakerna vars skärm endast hade den där lilla skrikande jättegröna texten mot svart bakgrund (vilket jag inspirerats av i detta inlägget) och som då främst användes (så vitt jag vet) för att kunna skriva och förbättra det praktiska genom att kunna spara och öppna och arkivera på ett helt nytt sätt. Sen kom internet, webbkameror, mobiltelefoner, fototelefonerna.. ja.. allt.. Och då är det bara en microdel av all utveckling jag nämner här. Saker som man skojade om när man var barn är faktiskt något som vi idag tar förgivna i vår vardag. Är inte det smått sjukt?

Nu undrar jag... Vad tror ni kommer bli nästa grej inom en 15 års period? Vad som idag känns som något fullständigt galet och overkligt skulle kanske faktiskt kunna finnas om 15 år? Jag tror att det kommer vara större och mer än vad vi kan drömma om faktiskt..

När jag var liten så hade jag en bok som hette "Framtiden" där man målat tåg och tunnelbanor så som de trodde de skulle se ut i framtiden. Jag var väl 7 år när jag fick den boken ny. Runt 2000 tror jag de första "nya" tunnelbanevagnarna kom och i samma veva X2000. (Jag har dålig koll på tid, kanske kom de tidigare?) De ser väldigt väldigt lika ut så som teckningarna förutspådde. Men när jag var 7 år och såg på bilderna så tyckte jag allt bara såg ut som roliga fantasier. Jag trodde aldrig på dom.

Här är lite info om tågen och dess historia för den som är intresserad.. :) Nu när vi ändå talat om det..

Bild 1, "Då"
Bild 2 Idag
Bild 3 Snart? (I sverige då)

3 kommentarer:

Blogger M sa...

Coolt! Synd att världens snabbaste tåg gick från Shanghai.. Det som svävade. Men de kanske har ett i Peking också. Det måste ju testas!

10:41 fm  
Blogger Ninaw sa...

Ja, visst är det ballt?! :) Hade oxå gärna provat. Undrar när det kommer hit. Inom en 10 års period?

8:04 em  
Anonymous Anonym sa...

Nice! Where you get this guestbook? I want the same script.. Awesome content. thankyou.
»

4:03 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida