tisdag, augusti 21, 2007

Att ha karaktär

Som precis alla andra vardagsmornar stiger jag av bussen i Lund och promenerar mot Pressbyrån för att köpa mig en frukost innan jag tar nästa buss vidare till jobbet. På sista tiden har jag inte kunnat motstå frestelsen att köpa mig en nybakad kanelbulle till morgonkaffet. Men jag vet att det är något jag måste sluta med.. jag måste börja äta nyttigt, hitta tillbaka till den nyttiga Nina.. och hitta tillbaka till den vikt jag ofrivilligt vuxit ifrån. När jag stiger in på Pressbyrån så har jag bestämt mig för att skippa kanelbullen. Jag ska ta en nyckelmärkt mörk och nyttig brödbulle och till det ska jag ta en vitaminshots istället för en juice fylld med socker. Jag har BESTÄMT mig. Inne på Pressbyrån möts jag av en doft av kanelbullar. Överallt stora skyltar med kanelbullar med erbjudanden... Jag öppnar glasdörrarna till skåpet med allt nybakat.. stirrar på kanelbullarna.. drar in doften, känner smaken av den mjuka kanelbullen i min mun, ser framför mig hur jag sväljer ner det med en varm kopp cafe latte.. Jag börjar vackla i min beslutsamhet. Jag tänker "Det kan ju inte göra så stor skillnad viktmässigt om jag tar en bulle bara idag... det är ju ändå på morgonen, jag hinner röra mig så mycket under dagen så den hinner ju försvinna". GAH! Jag tar en påse... ser på bullarna igen.. tittar sen upp på den nyckelmärkta grovbullen. Känner smaken av en smaklös och hård bulle med hela korn i munnen som jag vet smakar torrt. Men så gör jag det.. Hör och häpna: jag är STARK! Jag tar den äckliga jäkla grovbullen och går sen snabbt bort till kyldisken och väljer den äckliga vitaminshotsen som jag vet bara smakar fruktkoncentrat och som är så tjock i konsistensen att den är svår att svälja.. Detta trots att Brämhults underbara fruktjuicer står på hyllan ovanför..

Jag går ut från Pressbyrån. Totalt otillfredställd, totalt onöjd.. men med en svag känsla av att jag nog ändå valde rätt.

Damn.. att det ska vara så svårt att vara nyttig!

2 kommentarer:

Blogger M sa...

*skratt* Ja, bullarna på Pressbyrån är tokgoda! Och speciellt när de precis tar ut dem från ugnen, jag vet, jag har också svårt att mostå dem. Tur att jag inte åker tåg så ofta :)

9:15 fm  
Anonymous Anonym sa...

Ah...du kanu nna dig en bulle om dagen..inte gör det någon skillnad..som du säger, du rör ju på dig.
Trost att sprutan gjorde ont...men nödvändigt ont.
Ha det gott/kram

9:30 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida