fredag, augusti 17, 2007

John Travoltas ord


Såg precis ett program om John Travolta. Jag är ingen tv människa så jag kan inte säga exakt vilket program det var, jag fastnade bara när jag zappade. I en timme satt han i alla fall i en fotölj och svarade på frågor om hans liv, erfarenheter, tankar. När programmet var slut var jag helt varm i kroppen. Vilken härlig man han är! Ska ge er ett underbart exempel.
En ung skådespelerska från publiken fick chansen att ställa honom en personlig fråga. Hon frågade John var han hittade sin inspiration när allt bara kändes "tomt". Som svar på det började John med att berätta en underbar liten historia hämtad ur sitt liv:
En dag när han var ute och åkte taxi så slog det honom plötsligt hur ointresserad han var av vilken person taxishaffören var. Av någon anledning så gav sig John Travolta sig fan på att utmana sitt eget ointresse. John började därför att ställa en massa frågor till taxishaffören om vem han var. Till en början fick John bara en massa halvtrista svar men vägrade ge upp.. Han sade till sig själv att "Något intressant måste det väl finnas inom honom?" Så han frågade och frågade och hittade till slut intressanta vägar och blev så småningom faktiskt mer och mer intresserad av den person som fanns bakom taxishaffören. När taxiresan var slut så var John helt tagen av denna nya personen i sitt liv, de hade blivit bästa vänner.
Travolta fortsatte förklara för tv publíken att "Alla människor är intressanta, det gäller bara att ställa de rätta frågorna". Det var inte bara orden han beskrev sin historia med som gjorde mig så varm utan.. det var lika mycket "hur" han berättade den. Det kändes så äkta. Han VAR verkligen ointresserad först och han BLEV verkligen helt fashinerad av personen i slutet. Och det bästa var att Travolta strålade av lycka över sin upptäckt.. "ALLA människor är intressanta "utbrast han än en gång med det största "Travolta -leendet" och verkade mer än lovligt nöjd över sitt konstaterande. Döcharmigt faktiskt. :)
Sen fortsatte han som svar på frågan.
"Man kan hitta inspiration i precis allting, det handlar om vad du själv gör det till. Du måste ta ansvar för vad du vill få ut av något. Du kan inte förvänta dig att någon annan ska göra det åt dig."
Så sant, så sant tänkte jag och känner att det skulle kunna relateras till precis ALLT i livet, varje situation, handling, känsla... till och med det omedvetna.
För att bli mindre djup så kan jag avslöja att Travolta absurt nog inspirerat mig till att vilja supa mig full på tiquila. Inför sin roll som heroinist i Pult Fiction så hängde Travolta lite med en kompis "kompis" som sysslade med heroin. Bara för att få inblick lite mer i vad det innebar.. få en slags känsla för det eftersom han aldrig haft kontakt med någon som hållt på med sådant innan. Efter några dagars gemensamt "Hang around" sade Travolta till sin heroinvän:
"Ok, jag tror jag har det nu. Men något jag INTE riktigt närmat mig än och inte riktigt kan förstå.. det är hur jag ska kunna veta hur det känns".
På det svarade hans vän.
"Det är inga problem.. du kan få testa lite. Gör så här: Sup dig dyngrak på Tiquila och lägg dig sen och guppa i en varm pool. Då har du i alla fall en känsla som i alla fall närmar sig liiiiiiite av hur det kan kännas".
Så klart Travolta gjorde det. Samma kväll till och med. Denna känslan använde han sig av varje gång han skulle spela hög i Pulp Fiction.
Och därför, min vänner, har jag bestämt mig för att supa mig full på Tiquila och lägga mig och guppa i en varm pool. Heroin skulle jag aldrig någonsin vilja närma mig. Men att närma mig känslan genom en oskyldig liten fylla.. det lockar faktiskt lite. Får ta och göra det någon dag.. Skyller på Travolta om jag råkar drunkna på kuppen.. hehe
Hur som helst, shit vad skön Travolta verkar vara! Inte alla människor man orkar lyssna på i en hel timme medans de vältrar sig i sin stjärnglans. Men John, han gjorde det med humor, ödmjukhet och en jäkligt skönt avslappnad attityd. Heja John!!!!
Uuuh! Höll på att glömma! John Travoltas favoritsvärord är "Fuck"! And I love it..

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Han är en av mina favorit skådisar=) Supa mig full p åTeugila skulle jag ändå aldrig göra...=(

10:32 em  
Blogger Mattias S sa...

Det är bara en fasad för att locka fler till scientologin! :)

11:46 fm  
Blogger Ninaw sa...

anneli: ja, jag gillar honom mycket oxå.

mattias s: Äh, det är ingen fasad. Men det är klart han vill värva nytt folk till sitt hokus pokus. Men det är en konstig sekt det där.. jag är lite skeptisk.. :)

1:26 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida