måndag, juli 09, 2007

PARFYMEN



Efter att ha läst boken och fashinerats av dess unika historia var jag mycket spänd och förväntansfull inför filmen. Med de höga förväntningarna så visste jag att risken var stor att jag skulle bli besviken.

Jag blev inte besviken. Men jag blev heller inte överraskad åt det andra hållet. Inte hänförd, inte tagen, inte fashinerad. Filmen var bra.. om inte en aning för seg i vissa partier. Men den var mycket vacker och Ben Whishaw spelar fantastiskt bra. Fotot och vissa bildspel emellanåt var totalt briljant!

Tyvärr så saknade filmen något som boken istället hade desto mer av. Nämligen undermeningar, utmanande metaforer, filosofiska och intressanta existensiella frågeställningar. Jag tror att om jag inte läst boken innan så hade jag nog uppskattat filmen bättre. Jag ger filmen en stark trea i betyg.

HÄR kan ni läsa mer samt se trailern.

4 kommentarer:

Blogger Emma sa...

Jag har bara sett filmen, som jag tyckte var väldigt bra, men funderar på att läsa boken. Tror du att det blir konstigt?

5:44 em  
Blogger Ninaw sa...

Nej.. inte konstigt. Men boken lär väl inte ge lika mycket om du redan vet hur allt utvecklar sig?

7:09 em  
Anonymous Anonym sa...

Hm.. d åkanske jag gillar filmen.Jag har inte läst boken
Ha det fint/kram

8:45 em  
Blogger Ninaw sa...

Anneli: Det tror jag faktiskt! Jag hade nog gillat filmen otroligt mycket mer om jag inte läst boken. historien ÄR faktiskt väldigt tänkvärd och unik. Slutet av filmen hatar man eller älskar.. Jag tycker om slutet.. det är helt fantastiskt! (Om nu det kan vara rätt ord?)

8:45 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida