måndag, februari 12, 2007

Laleh konserten




Hoppas ingen blev besviken på min lilla hemlis. Men det var i alla fall detta som var hemligheten. Jag har längtat så länge och var så förväntansfull. Varför jag inte vågade säga något är helt enkelt för att jag är försiktig med att skriva ut tid och plats där jag ska vara, på internet. Jag tror inget annat än att alla som läser min blogg är goa människor, men man kan aldrig vara nog försiktig dessa tider.

Så hur var konserten? Det var helt superbra! Laleh är en så varm och spontan tjej och när hon framför sin musik så framför hon den inte bara, utan hon ÄR musiken. Hon improviserar, flörtar och busar. Flera gånger fick hon med oss i publiken att sjunga med i för stunden improviserade små låtar. När hon fått igång nästan hela publiken där männen sjöng i en stämma och vi kvinnor i en annan, då ställde hon sig åt sidan, blundade och njöt. Som att vi var hennes musikinstrument som hon sen njöt av att lyssna till. Min kompis som aldrig tidigare lyssnat på Laleh utan mest följt med som sällskap utbrast fashinerat "Jössös, vilken makt hon har"! Och ja, Laleh har makt på scenen. Men ändå trots den stora makten så är hon fortfarande så där mjuk, jordnära och så mycket vanlig människa att jag blir alldeles varm av respekt inför henne. Som mest glad blir jag när Laleh får något busigt i blicken och utbrister i spontana glädjerop för att sen hoppa jämfota upp i luften likt ett entusiastiskt treårigt barn. Detta gjorde hon flera gånger, vilket var sjukt charmigt och spontant. I en del av låtarna gjorde hon om texten och improviserade om kvällen vi delade. Hon presenterade sina bandmedlemmar, hon fick oss alla att sjunga med i hur "bra" vi alla var och hon sjöng om det hon såg i samma sekund hon sjöng om det.

Vid något tillfälle under kvällen så hör jag någon ropa något till henne från publikhavet, Laleh svarar honom på persiska. De utbyter några snabba kommentarer och blygt översätter Laleh vad dom säger. Han säger något om kärlek och om att "älska" förklarar hon. Sen hördes rösten ifrån publikhavet igen, denna gång på svenska "Och Laleh betyder Tulpan!". Då ler Laleh generat och svarar "Ja, och Laleh betyder Tulpan".

Tack kära Tulpan för det du delade med oss igårkväll!

Ovan lite bilder från konserten som jag tog. Det är inte omöjligt att jag slänger in lite fler bilder senare..

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det måste ju ha varit underbart=)
Hon är ju bara så fantastisk tycker jag. Va roligt för dig att få gå och lyssna och njuta lite,då kan du gått vara lite hes idag;)
Hoppas du får en bra dag.
Kram Annelie

8:57 fm  
Blogger Emma sa...

Vad glad jag blir för att du också tyckte om konserten! Du har verkligen rätt i att hon ÄR musiken. Så kul att hon vågar improvisera så mycket och inte bara följer ett förbestämt schema.

9:18 fm  
Anonymous Anonym sa...

åh, kan tänka mig att den var bra!!

10:35 fm  
Blogger M sa...

åhh, vad kul att den var bra!

3:31 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida