söndag, september 17, 2006

Manliga svenska artister


Tittade på något program idag där man listat svenska manliga artister och där man skulle utse en vinnare. Björn Skifs vann. Han verkar ju duktig och så.. Men. Jag kan inte riktigt förstå hur han kunde vinna över alla de andra. De här var med på listan









Lars Winnerbeck
Håkan Hellström
Ola Salo
Per Gessle
Tumbuktu
Björn Skifs
Tommy Körberg
Peter Jöback
Darin
Magnus Uggla


Listan jag skrivet är enligt min egen rangordning.
Motiveringar till min rangordning

Lars Winnerbeck - Någon i programmet sade "Alla tjejer runt 24 älskar honom". Men jag hoppas så klart han har fel. Jag vill han ska ha en större lyssnarkrets än så. Ola Salo sade om Lasse "Han har en av de vackraste röster jag hört". Kan jag kanske inte hålla med om. Men han sjunger med känsla och han är en fantastisk låtskrivare och sjukt säker på att skriva fantastiska texter. Lasse kan beröra.

Håkan Hellström - Otroligt härlig kille. Jag inbillar mig att han är intressant, rolig och naturlig. Och planlös. Allt det är vad jag tycker hans musik berättar. Jag blir glad av det han sjunger. Han bjuder på sig själv, fullkomligt. Någon sade "Jag har ofta hört att folk tycker han sjunger falskt, trots att jag aldrig hört Håkan sjunga falskt någon gång". Har oxå hört folk säga så men aldrig hört det själv. Svartsjuka? Vet inte. Jag gillar Håkan. Han gör mig glad. Sen är jag svag för människor som vågar vara så där spralligt barnsliga trots en vuxen ålder.

Ola Salo - Har inte så mycket att säga om honom. Duktig låtskrivare. Stjärnpondus. Duktig sångare. Speciell. Intelligent. Begåvad. Det är något annat som stör mig med honom. Tyvärr. Men han är minst värd en tredje plats på denna listan.

Per Gessle - Otrolig låtskrivare. Funkar som sångare. Är rätt bra som artist. Men har haft en jäkla massa tur och flyt i sen karriär. Han är killen man kan bli så avis på så man mår illa.

Timbuktu - Killen jag inte har koll på. Har knappt lyssnat på hans musik. Gillar inte rap. Men idag så såg jag honom på tv och konstaterade att han såg rätt charmig ut. Därför hamnar han på denna plats. Av ytliga själ.

Björn Skifs - Duktig. Har haft stora hits. Rolig kille. Har av säkra källor dessutom hört att han är mycket trevlig privat. Men han har inte gjort några stora intryck på mig. Men visst, han är inte störande. Kan till och med vara lite småmysig att titta på när han är som bäst.

Tommy Körberg - Överskattad sångare som inte längre kan sjunga. Jäkla dryg snobb i mina ögon.

Peter Jöback - Ja, det är en gåta att alla älskar honom. Fattar ärligt talat inte vad som är så bra med honom. Tycker han har en fånig och tunn röst som inte berör. Skulle lika gärna vara vem som helst som sjunger någorlunda ok. Söt? Nej, inte särskilt enligt mig.

Darin - Vet knappt vem han är. Kommer knappt ihåg honom sen idol så han kan ju inte ha gjort något direkt speciellt intryck. Sen är det inte riktigt min typ av musik han kör heller.

Magnus Uggla - Patetisk tycker jag, snacka om att inte kunna lägga av i tid, hade han slutat efter sina första skivor i ungdomen hade det varit en annan sak. Men vad är det för fjortisfasoner han sysslar med nu?? Nästan 50 år och sjunger om festande tonåringar med solisarna på jämt. Även på fritiden. Jag satt på samma flyg som honom för några månader sen. Han hade brillorna på sig hela tiden uppe i luften trots att vi flög på kvällen. Och ja, som ni vet så var det ju inte direkt för att dölja sig, hade varit svårare att känna igen honom "utan" dom.. ja, det kanske var det som det handlade om?

Ja, så fick jag säga mitt. Det var ju lite trevligt. Hur skulle er lista se ut?
Lånade bilden härifrån

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida