tisdag, maj 30, 2006

Älskar tåg


Ja, det är riktigt mysigt. Så har jag gjort en egen tradition av att åka från Malmö och hem med pågatåget. Jag går först och njuter på pocketshopen inne på centralen, sen går jag och handlar mig en cafe latte och en kanelsnäcka att avnjuta på väg hem. Så avnjuter jag hemresan med en nyinköpt pocket (vilket är en härlig känsla) i min ägo och en fika vid mitt lilla bord vid tågfönstret.

Där från min plats kan jag sen välja mellan att leva mig in i min bok och avnjuta fikat eller lägga undan boken och iakta människorna runt mig eller som tredje alternativ drömma mig bort genom vyerna jag passerar utanför.

Det är så att just på tåg tycker jag det framgår mer än vanligt hur många sorters typer det finns av människor. Jag tror det beror på att människor (om de är själva) blir sig själva och slappnar av mer än på en buss, eller när de går på en gata eller kör bil eller whatewer. På ett tåg tar folk av sig sina jackor, sjunker ner i sina säten och slappnar oftast av med ingenting eller med det som ligger dom närmast att göra när inget behöver störa dom. Hur olika vi kan se ut, klä oss, röra oss, sättet att titta sig omkring på, vara på. Det är kul att bara titta och ta in.. om man är på rätt humör.

Idag så sov mannen bredvid mig, tanten till vänster på andra sidan av mittgången tittade ut genom fönstret och såg ganska så missnöjd ut (fick en känsla av att hon inte var av den snälla sorten, snarare en sån där som gärna hade börjat gnälla om något bara hon fått chansen), tjejen bakom mig som satt i samma färdriktning surfade på sin data, mannen mittemot henne skrev något, antagligen pluggade han, kvinnan snett framför mig i motsatt riktning satt och målade sig, och kvinnan på andra sidan framför mig satt och drömde sig ut genom fönstret.. Det är så härligt. Och jag har en färdig uppfattning om alla dessa människor. Skulle nästa kunna skriva en historia om dom. :)

Sen drömde jag mig bort. Tänkte på min vardag. Insåg hur vacker sverige är i sin grönhet. Blev ledsen då jag såg 3 uteliggare packa sin utrustning på en vagn för att gå vidare till nästa plats, den ena av de tre männen stog utan byxor och verkade försöka tvätta sig med en blöt handduk, jag såg inte så väl, det var rätt långt ifrån.. Jag tittade på de vackra större villorna i tegel längs rälset och drömde mig in innanför deras väggar och passade samtidigt på att möblera om lite..eller mycket. Sen tog jag ett bad i en stor pool som låg och suktade mig i det fina vädret bara ett femtiotal meter från spåret jag färdades på.. Till sist konstaterade jag att jag hade det väldigt bra, att min cafe latte var väldans god och min kanelbulle väldans mjuk och trevlig och till sist att man blir glad av fint väder! :) Idag skiner nämligen solen över malmö och inbjuder till positiva känslor som i sin tur inspirerar till planlöshet och kärlek!

Det enda som störde en annars totalt perfekt tågresa var konduktören jag var tvungen att gå förbi på vägen ut.. hon stank så mycket svett så jag var rädd doften skulle sätta sig på mina kläder. Stackars kvinna.. och stackars mig som gick förbi.

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hur lång är tågresan?

Låter som du åkt och funderat i timmar, men så långt kan det väl inte vara?

Jag älskar också att åka tåg långt.
Längsta resan jag gjort är på ungefär ett dygn, och det är så rofyllt att sitta och titta ut och drömma sig bort.

8:10 em  
Blogger Ninaw sa...

Haha, nej, den är inte så lång.. Någonstans mellan en 20 minuter till en 2 timmar.. (Trodde du att du skulle kunna luska ut var jag bodde nu va?? hehe.. )

8:37 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag vet ju redan var du bor ju :-)

8:52 em  
Blogger Ninaw sa...

Gör du? hmmm.. minns inte..

9:12 em  
Anonymous Anonym sa...

det där lät ju riktigt mysigt! Jag älskar också att resa, alla transporter tycker jag är trevliga. Men tåg slår ju faktiskt det mesta..

6:16 em  
Blogger Ninaw sa...

Ja, visst gör det? ;)

9:43 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida