måndag, maj 29, 2006

Ninas resa


Betyg 4


"I slutet av augusti 1999 diagnostiserades både Nina och Jerzy Einhorn med cancer. Nina på en måndag, Jerzy dagen därpå, på tisdagen. Deras dotter Lena insåg omedelbart att detta var sista chansen att berätta den historia hon fått höra om i hela sitt liv – historien om Ninas krigsupplevelser, som en av endast cirka tre hundra människor som genomlevde hela Warszawagettot – och överlevde. Lena spelade in en fem timmar lång intervju med Nina, på film. Man bestämde sig för att göra ett drama om denna berättelse, men med Ninas intervju som en röd tråd genom filmen." snor här handlingsorden direkt från Filmtipset.

Jag var inte alls beredd på att detta var en dokumentär av detta slag utan väntade mig en spelfilm.. därav så var jag lite skeptisk till hela konceptet i början av filmen. Det tog lång tid innan jag började komma in i filmen och få ett intresse för Ninas öde. Men när jag till slut fick det så blev jag oxå totalt fängslad. Nu så här direkt efter filmen så känner jag mig även uppfylld av filmen. Av historien, av Nina och av sättet man valt att berätta historien på. Hälften spelfilm och hälften dokumentär med huvudrollsinnehavaren själv som berättare. Den här filmen var riktigt riktigt bra.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Great site lots of usefull infomation here.
»

1:45 fm  
Anonymous Anonym sa...

Your site is on top of my favourites - Great work I like it.
»

4:03 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida