måndag, maj 22, 2006

Boken:Tusen små bitar




Betyg 5

James Frey vaknar upp på ett flygplan. Han har ingen aning om var han är eller vart han är på väg. Han minns inte vad som hänt de senaste två veckorna. Ansiktet är sönderslaget och kroppen täckt av sår och blåmärken. Han har ingen plånbok, inga pengar, inget jobb och ingenstans att ta vägen. Här börjar boken. Vi får följa med James på sin tid på ett behandlingshem. Vi får känna hans plågor, hans funderingar, hans abstinens och vi får följa hans vänner och utveckling.

Boken är stark, vansinnigt stark. "Det skulle inte förvåna mig om James Freys debutbok blir en klassiker." sade någon recensent på Eskilstuna-Kuriren. Jag kan bara hålla med. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad, snarare besviken om den inte blev det. Dock ska man veta att den inte är totalt självbiografisk. Vissa delar är dramatiserade. Men som James själv säger "Jag skulle inte ha kunnat skriva den här boken utan mina erfarenheter". Jag rekommenderar den här boken av hela mitt hjärta.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida